2. 7. 2016

Písek & sušenky

   Sedím na lavičce, dívám se na své děti – hrají si na hřišti. Hrají si se zdravými dětmi. Před chvílí si navzájem vyměnily svačinu, takže integrace probíhá úspěšně. Maminky zpovzdálí kontrolují, jestli já a moje skupina nezlobíme. Mé děti nosí v kyblíčku písek, zdravé děti staví. Na svých autistech vidím, jak jsou šťastné z toho, že se s nimi baví někdo zdravý, a přitom stejně starý.

   Většina dětí šla přímo mezi ostatní, jen to nejméně postižené se drželo chvíli stranou. Ví, že tam možná nepatří. Netuším, jestli to vycítí sami, nebo jim to někdo říká – že jsou jiné. Jsou jiné, ale patří tam. Tuhle větu ale nemůžete nikomu naordinovat. Dostalo do ruky sušenky s tím, ať je jde na pískoviště rozdat. Už se nevrátilo.
   Písek moc nedrží pohromadě, takže moje děti byly vyslány i pro trochu vody. Jsou za chvíli celé mokré, písek ale drží. Ptám se, jestli nechtějí napít. Napijou se z kyblíčku a dávají mi najevo, že teď nemají čas. Z dálky připomínají písečnou dunu a mně pomalu dochází, že se večer budeme sprchovat na zahradě.
   Ve výrazu některých maminek je vidět, že nejsou zrovna nadšené, s kým si jejich dítě hraje, na druhou stranu je celkem hloupé jim to nějak zakazovat. Do karet jim nehraje ani fakt, že s předsudky se nerodíme, ty nám jsou předány.
   Stavba na pískovišti pokračuje. Pevnost musí mít i vodní příkop, což je pokyn pro moji skupinu, které příště vezmu normálně plavky. Vůdce uděluje rozkazy a mé děti nestíhají mít ani autismus. Cestou pro vodu běžím vedle nich a snažím se jim do pusy strčit aspoň sušenku. Postupně přicházejí další děti. Funkce nosičů vody je už samozřejmě zabraná.    
   Ostatní děti se už víc jak hodinu nezajímaly o své matky, což je samozřejmě znervózňuje, a jdou se sami podívat na tu pyramidu s bazénem. Mají trochu problém pod tou vrstvou písku poznat, které dítě je jejich. Tehdy se s maminkami poprvé navzájem představíme. Stojíme tam všichni pohromadě a najednou je to fajn. Povídáme si. Stačilo se jen obalit pískem a předsudky byly rázem pryč, napadlo mě.
   Nutit zdravé děti, aby si hrály s těmi mými, je hovadina. Je ale strašně důležité, aby si o tom rozhodly samy. Vždycky bude někde nějaké pískoviště, kde bude třeba nosit vodu.
   Z hřiště odcházíme, děti se loučí. Cesta ještě chvíli potrvá. Některé děti chtějí ruku, jiné potřebují jít sami. Na chvilku vypadly z role „postiženého dítěte“ a udělalo jim to dobře. Myslím si, že na tom hřišti to ale udělalo dobře úplně všem, jen někteří to ještě nevědí.