3. 9. 2016

Kuchařka & Spongebob

   Spánek, sex a jídlo – tři ukazatelé, které o nás vypovídají více, než si myslíme. Ať už v životě procházíme jakoukoli změnou, vždy se to odrazí v těchto třech oblastech. Se svými dětmi to mám těžší, signály jsou nepatrně jiné – sušenky, jablečný džus, stolice, Spongebob v kalhotách a spánek.

   Ke svačině, kterou nám donesla kuchařka, máme sušenky, banán a jablečný džus. Než zase odejde, děti ji obejmou, což ji jako obvykle dojme. Ještě pořád si nezvykla na bezprostřednost našich dětí. Jednou mi vyprávěla, že ani její vlastní děti ji tak často neobjímají.
   Když je kuchařka pryč, děti opět zalezou zpátky pod stůl, protože měly uklidit hračky a knížky. Fáze dvě vypadá tak, že dětem popisuju, jak jim hračky a knížky právě pojídají sušenky a džus, ale jablíčka nechávají z nepochopitelného důvodu ladem. Fázi tři jsem nikdy nepotřeboval.
   Když je vše uklizeno, jedno z dětí rozpřáhne ruce a nakloní hlavu. Ptá se mě tak, jestli mě smí obejmout – jestli se náhodou nezlobím. Někdy bych jim chtěl umět vysvětlit, že i když se někdy zlobím, pořád je mám rád. Dnes si ale vystačím s tím, že už nemusím přemýšlet, co by si mé děti asi tak přály. Stačí se jen dívat a naslouchat.
   Po svačině některé děti na chvíli usnou, jiné si vezmou knížku. Jedno z dětí odejde na záchod, kde kromě jiného stihne s knížkou usnout. Odpočaté a vyprázdněné děti čeká další program. Jdeme na zahradu sbírat jablka.   
   Já trhám jablka na stromě, děti sbírají ta spadlá. Důležité je, abychom oddělili ta, která jsou už shnilá.  Že jde o shnilé jablko, děti většinou poznají díky tomu, že ho ochutnají. Když už začnou být přejedené ať už dobrými či shnilými jablky, konečně dochází ke skutečnému sběru jablek. Ze zdravotních důvodů sbíráme jablka jen jednou za čas.
   Několik dětí nechce obědvat. Jde o děti, které nejvíce „třídily“ jablka. Při poledním ukládání se mě ptají, jestli i já půjdu po práci spát. Řeknu jim, že ano, protože to chtějí slyšet – v jejich světě bych měl dělat to co ony. Dětem, které nemohou usnout, pouštím Spongeboba v kalhotách.
   S hrnkem kafe čekám, až mě vystřídá odpolední směna. Píšu zápis o průběhu dne - sušenky, jablečný džus, stolice, Spongebob v kalhotách a spánek. Když odcházím z práce, přemýšlím, jestli taky existuje někdo, kdo hlídá, jak spím, jak často a s kým se miluju, jak jím, nebo jestli náhodou nepiju moc vína.