25. 2. 2017

Kytky & řízky


   Moje práce je o odpuštění. Odpouštíte Bohu, že něco takového dopustil, odpouštíte rodičům mých dětí, že si dovolili nemyslet na děti a na chvilku mysleli jen sami na sebe, odpouštíte dětem, že si dovolily chovat se autisticky, a hlavně každý den odpouštíte sobě, že pracujete s lidmi, kteří potřebují vaši pomoc a vy stejně v sobě najdete na ně někdy vztek.

     A tak vstávám v čase, kdy mě uklidňuje skutečnost, že už jsou vzhůru aspoň pekaři. Podívám se do zrcadla. Začnu doufat, že moje hlava dostane konečný tvar cestou do práce, protože mám na obličeji akorát vzor povlaků z Ikea.
   Jsou jarní prázdniny. Děti už vědí, že bude volnější program. Naplánoval jsem botanickou zahradu. Těší se, protože jsem jim slíbil, že kdo pozná nějakou rostlinu, dostane bonbón. Paní na pokladně nás automaticky pouští. Už z dálky bylo poznat, že jsme nějak postižení. V případě že ne, jedno z dětí pro jistotu sežralo před vstupem do africké části motýla.
   Jsme v oddělení masožravých rostlin. Rozdávám dětem svačinu. Máme včerejší řízky, co nám zůstaly od oběda. Některé děti začnou kytky šikanovat a místo, aby se pustily do svačiny, provokují masožravé kytky. Snažím se být spravedlivý, takže je upozorním: „Jestli budete zlobit, dostanete na prdel oba - ty i kytka.“  
   Na cestě ven zastaví jedno z mých dětí nějaký chlápek s cedulkou zaměstnance botanické zahrady:
   „Zavři za sebou dveře!“
   Dítě jde autisticky dál…
   Chlap začne zvyšovat hlas: „Zavři, ti říkám!“
   A pak vám někdy to odpouštění dojde, najednou nemáte kam sáhnout. Takže jsem sprostý. Vysvětluju mu, že pokud ještě někdy sáhne na moje děti, sáhnu mu na kytky. Děti mají radost, že jsem se dokázal rozčílit i na někoho jiného. Chtějí se mě nějak zastat, takže berou z botanické všechny letáky, které tam mají, aby jim způsobily aspoň co největší finanční škodu.
   Říká se, že odpouštění je ctnost odvážných. Jenže se vás nikdo nezeptá, jestli chcete být odvážní. A nejzákeřnější je skutečnost, že se to od vás čeká. Takže hledám svoji krabičku poslední záchrany, i když jsem se rozhodl přestat kouřit. Děti mě uklidňují, že si to nemám tak brát, což mě zase rozčílí, protože mě nemají co uklidňovat.
   Když odejdeme z botanické, přijde mě jedno z dětí obejmout. Nedělá to pro mě. Jen si není jisté, jestli to není jeho vina. A mě to strašně sere, protože je zase něco špatně a já nevím, co mám dělat.
   A tak prostě odpouštíte. Rodiče odpouští Bohu, děti odpouští rodičům, a já se mnohdy snažím odpustit sám sobě.