1. 12. 2017

Vlaky & autismus

   Jsme na hlavním nádraží. Sedíme spolu na lavičce a pozorujeme vlaky. Míjí nás lidé různé národnosti a barvy pleti. Pozornost ale spíš přitahuje dospívající dívka vedle mě. Trpí autismem. 
   „Už to mělo jet,“ ucedí skrz zuby. Jít s autisty pozorovat vlaky má své různé kladné i stinné stránky. Vlaky je pochopitelně díky svému řádu, velikosti a jídelnímu vozu přitahují. Ale jen do chvíle, než má vlak zpoždění. A tady má každý vlak zpoždění!
   „Za chvilku,“ uklidňuju ji. Dívka přes týden bydlí ve stacionáři zaměřeném na klienty s autismem, na víkendy si ji berou rodiče domů. Ne že by ji neměli rádi i během týdne, ale někdy děti potřebují takovou péči, že být rodičem prostě nestačí.
   „Na youtubu by se tohle nestalo,“ posteskne si kvůli zpoždění. Na každou změnu je dobré ji předem připravit. Jenže jak chcete někoho připravit na České dráhy. Občas mě napadne, jaké by to bylo, kdyby dráhy řídil autista.   
   „Chceš sušenku?“ nabídnu jí. Jelikož máme pozorování vlaků něco jako kino, nikdo se nemůže divit, že máme s sebou i jídlo a pití.
   „Ne, chtěla bych se podívat dovnitř,“ oznámí mi, i když vím, že v jejím podání to je spíš otázka.
   „Nemám lístek.“
   „Tak ho kup.“
   „Nechci, jede to do Berouna,“ namítnu.
   „Pitomej Beroun.“
   Promění se jí obličej a já vidím, že hrozí, jak sama říká, hysterický záchvat. Vezmu jí tedy za ruku a jdeme se projít kolem vlaku. Nezdá se, že by vlak už odjížděl, takže máme dost času na to, aby se uklidnila. 
   Rozpoznat něco takového se naučíte celkem rychle, protože to ve vás zanechá hlubokou stopu. Přihlížíte tomu, jak někdo, kdo je vám blízký, leží na zemi, mlátí do ní rukama a křičí. Nedělá to proto, že by byl třeba rozmazlenej, ale proto, že nemůže jinak. A pokud toho dotyčného máte aspoň trochu rádi, bolí vás to stejně jako jeho. 
   Dveře se zavřely a vlak se chystá k odjezdu. Dívka mu začne mávat a loučí se s ním slovy: „Tak zase příště, šťastnou cestu, můj vláčku.“ Dojde mi, že se takhle hezky neloučí ani se mnou, a to jsem přitom dochvilnější.
   „A teď musíme najít Leoše Janáčka.“
   „Ten je už mrtvej,“ nechápu.
   „To je název vlaku!“
   Vracíme se zpátky do haly, kde visí tabule s odjezdy. Cestou potkáváme stánek s kávou.
   „Počkej, koupím si kafe,“ oznámím jí.
   „Ujede nám vlak.“ Spolknu odpověď, že my stejně nikam nejedeme, zaplatím za kávu a zamíříme do haly.
   V hale je rušno, lidé do sebe navzájem strkají. Je jen otázka času, kdy nějaký cestují strčí do dívky s autismem. Nikdo z nás nemá rád, když nám někdo vstoupí do naší osobní zóny. Jenže u téhle dívky nevstoupíte do osobní zóny, ale do její diagnózy.
   Na tabuli se postupně objevují nové odjezdy vlaků. „Máme štěstí, jede už za dvě hodiny.“ A to jsou přesně ty okamžiky, kdy nevím, jestli si ze mě nedělá normálně srandu. Později bohužel zjistím, že nedělá.
   Máme dost času na to, abychom se spolu podívali po Praze. Čekáme na tramvaj, která nás odveze do centra a bude mít víc jak jeden vagón. Sedneme si do druhého vagónu, kde nehrozí, že bychom se stali svědky výměny řidičů. Nikdy jsem tomu nevěnoval zvláštní pozornost až do té doby, než jsme museli jednou vystoupit. Tomu všemu předcházel ještě hysterický záchvat s tím, že řidič musí dojet přeci až na konečnou.
   Je hezky, jedeme se projít na Náplavku. Vystoupíme u Národního divadla, opodál nám velké červené srdce připomíná Václava Havla. „Někdo tu nechal srdce,“ komentuje dívka. Uvědomím si, že je pravdě blíž, než si myslí.
   Procházíme se po nábřeží, ale ona se dívá jen do země. Nevidí tu krásu, co vidím já. A zase naopak – ani já nikdy neuvidím to, co ona. Trvalo mi poměrně dlouhou dobu, než jsem se smířil s tím, že některé věci prostě nezměním. Ale zároveň jsem přišel na to, že i tak můžu být užitečný.
   „Víš, co je to za řeku?“ snažím se upoutat její pozornost.
   „Labe.“
   „Ne, Vltava,“ opravím ji.
   „Fakt? A nebylo tady dřív Labe?“
   Tramvají se vracíme zpět na hlavní nádraží. Je na ní vidět, že je unavená. Opře si hlavu a dívá se z okna. Nedokážu si představit, jak moc náročná vlastně taková procházka po Praze pro autistu je. Co všechno ho stresuje a na co musí dávat neustále pozor. Dnes všechno ale zvládla dobře. Mám z ní radost. A taky mě těší, že jsem po těch letech ještě pořád schopný těšit se z takových věcí, protože před syndromem vyhoření se neschováte.
   V hale na tabuli hledáme, z jakého nástupiště odjíždí vlak Leoš Janáček. Zatím jsme narazili na vlak s názvem Antonín Dvořák.
   „Martine, a to se všechny vlaky jmenujou po nějakým skladateli?“ zeptá se mě.
   „Myslím, že Pendolino nic nesložil.“
   Leoš Janáček jel do Brna, takže se stačilo držet početné skupiny, která sice mluvila česky, ale já jí stejně rozuměl jen každé druhé slovo. S dívkou jsme usoudili, že vlak do Berouna byl hezčí, a pokud se někdy rozhodneme Beroun navštívit, sedíme ve druhém vagónu a k svačině si ve stánku koupíme párek v rohlíku.  
   Párek jí připomněl, jaký má hlad, a tak vyrazíme na večeři. „Úplně mi z toho Janáčka vyhládlo,“ uleví si. „Víš, co je k večeři?“
   Poté, co si povíme, že k večeři je těstovinový salát, že to rozhodně nejsou boloňské špagety, že ty rajčata v salátu jíst nemusí, že se těstoviny hodně konzumují v Itálii a že do Itálie nepojedeme a už vůbec ne vlakem, to už máme do stacionáře jen kousek.
   „Jak se ti vlastně líbily vlaky?“ ptám se, i když tuším, jaké odpovědi se mi dostane.
   „Dobře.“
   A to je jako všechno?“ nedám se odbýt.
   „Ještě jak jsi zakopl,“ připomněla mi rozkopaný chodník na Národní třídě. „A já tě chytla.“
   Pak kdo o koho se tady stará, napadne mě.